Zdrowie

Czy cukier szkodzi?

Cukier może wydawać się nieszkodliwą substancją, tym bardziej że kto nie lubi zjeść kawałek swojego ulubionego ciasta. Co tak naprawdę kryje się w cukrze? Spotykamy go praktycznie w każdym spożywczym produkcie w większych i mniejszych ilościach. Mówi się jednak, że cukier to trucizna i jest zabójczy. Apele o unikanie spożywania cukru są bardzo popularne. Warto przyjrzeć się temu, co tak naprawdę się kryje za cukrem.

Co się kryje za popularnym cukrem?

Przetworzony cukier znajduje się w praktycznie każdym produkcie, potrawach i napojach. Mówi się, że Polak spożywa rocznie o około 12 kg cukru więcej niż 10 lat temu. Takie dane są zatrważające, szczególnie, gdy weźmie się pod uwagę rosnącą ilość otyłości. Ona z kolei prowadzi do cukrzycy i innych chorób.

Szkodliwość cukru na pewno wzięła się z tego, że znajdujemy jego duże ilości w wysoko przetworzonych produktach spożywczych, które wiele osób je po prostu za dużo. Produkty takie jak napoje gazowane, słodycze, pakowane dania czy sosy to tylko niektóre z wielu, które lubimy, ale zawierają one właśnie spore ilości cukru. Spożywając duże ilości takich produktów i cukru można doprowadzić do otyłości czy cukrzycy. Właśnie to może skłaniać do poglądu, że cukier jest szkodliwy. Otyłość może prowadzić także do powstawania raka, więc trzeba uważać na to, by waga ciała nie była zbyt duża.

Inne dane ekspertów wskazują na to, że nadmierne spożywanie cukru prowadzi nie tylko do otyłości, ale może nawet skracać życie o 15 lat. Osoby takie mają też większe prawdopodobieństwo zachorowania na poważne choroby. U dzieci obserwuje się także powstawanie próchnicy zębów, która jest spowodowana spożywaniem zbyt dużej ilości cukrów.

Gdzie się znajduje szkodliwy cukier?

Choć sprzedaż cukru w sklepach nie jest tak wysoka jak wcześniej to nadal zjadamy duże jego ilości. Wpływa na to fakt, że cukier znajduje się w słodyczach, owocowych jogurtach, sosach, ketchupach, musztardach i gazowanych napojach.

Wiele osób praktycznie codziennie spożywa duże ilości napojów energetycznych, które także kryją w sobie spore ilości cukru. Porównując go z pączkiem wynik jest bardzo podobny jeśli chodzi o ilość cukru. Trzeba także uważać na obecny w napojach słodzonych syrop glukozowo-fruktozowy. Spożywanie go w dużych ilościach może grozić stłuszczeniem wątroby. Wybierając nawet napoje warto zwrócić uwagę na to, czy nie posiadają one zbyt dużej ilości cukru. Szczególnie dzieci mogą nie mieć umiaru w spożywaniu produktów, które nie są zbytnio zdrowe.

Przeczytaj również